Navigatie:  Home  >  Wetenschap & Technologie  >  Bericht

Astronomen ontdekken ‘monster onder het bed’

10 januari 2017

Print       Email

Klik hier of hier voor vergroting

”Als een monster dat zich onder je bed verstopt”: zo typeert Ady Annuar de ontdekking van twee gigantische zwarte gaten, in twee naburige sterrenstelsels.

Annuar presenteerde deze week een verslag van zijn onderzoek naar een zwart gat dat op maar 38 miljoen lichtjaren van ons ligt, maar pas in 2009 werd ontdekt.

Zwarte gaten zijn de vuilnisbakken van het heelal. Het gat is een gebied in de ruimte dat alles in de omgeving opslokt. Hierdoor wordt zijn zwaartekracht steeds groter, wat weer de aantrekkingskracht groter maakt.

Omdat zelfs licht nauwelijks in staat is aan het gat te ontsnappen, zijn zij moeilijk waarneembaar.

De twee nieuwelingen waren zelfs nog moeilijker te ontdekken, omdat er enorme wolken stellair gas (gas waar later sterren uit zullen worden gevormd) omheen hangen.

Vergelijk het met de zon op een zwaar bewolkte dag: je weet dat hij er is, maar je kunt hem niet zo gauw aanwijzen.

De pas ontdekte zwarte gaten liggen niet echt dichtbij – op 170 miljoen lichtjaren, zo’n 9,5 biljoen kilometer afstand – maar zij drukken ons wel met de neus op het feit dat er best andere, supergrote, onontdekte zwarte gaten kunnen zijn.

Vlak bij ons.